Selasa, 16 Ogos 2011

Lima belas Ramadhan: Glosari Baitulmaqdis

Dengan nama Allah...



Jom beringat!

Kalau orang-orang leka akan berkata; sudah tinggal 15 hari untuk sambut raya, kita orang-orang beringat (insha-Allah) akan berkata; sudah tinggal baki 15 hari untuk menghayati Ramadhan. Ya Allah, terasa hiba dan sesak jiwa ini.



Kali ini saya tidak mahu menulis banyak tentang pengalaman saya di Palestin. Cumanya, saya ingin beri sedikit penjelasan tentang nama-nama yang saya gunakan dalam penceritaan saya sejak Cerita Ramadhan bermula dengan catatan Satu Ramadhan pada satu Ogos yang lalu.

Saya mohon sekiranya ada yang tersalah fakta atau ternafi hakikat, tegurlah saya sejujurnya.

Saya tahu ada yang terkeliru dengan nama-nama yang saya bawakan dalam penceritaan saya dalam cerita satu Ramadhan sehinggalah empat belas Ramadhan. Sebenarnya cara tulis/sebut atau ejaan yang berbeza, tempatnya masih sama. Saya kira, bagi yang tahu bahasa Arab pasti lebih mudah memahami.


Baitulmaqdis juga dikenali dengan nama:
Bait Al-Maqdis/Bait Al-Muqaddas (Rumah yang suci)
Iliya'/Iliya' Madinat Bayt Al-Maqdis (Bandar rumah ibadat)
Al-Quds/Al-Kuds (Yang suci)
Haikal Sulaiman (Bangunan Nabi Sulaiman A.S.)
Al-Ard Al Muqaddasa (Bumi yang suci)

Orang-orang Nasrani memanggil Baitulmaqdis dengan nama Jerusalem manakala orang-orang Yahudi memanggilnya Yerushalayim.

Setakat pengetahuan saya, tidak ada nama Baitulmaqdis yang disebut dalam Al-Quran. Hanya ada dalam hadis-hadis Nabi S.A.W.

Jika Al-Haram di Makkah termasuklah Kaabah, Makam Ibrahim, Hijir Ismail dan Telaga Zam Zam merupakan tempat larangan yang mulia (orang-orang bukan Islam tidak diizinkan masuk sehingga sekarang), begitu juga Al-Haram di Baitulmaqdis.

Kawasan yang termasuk sebagai tanah haram (Al-Haram Al-Syareef) ialah Masjid Al-Aqsa, Kubah As-Sakhra (Batu Bergantung di dalamnya), Mihrab Nabi Daud A.S., tempat Rasul Allah S.A.W. dimikrajkan, dan lain-lain.

Bezanya adalah di Baitulmaqdis orang-orang bukan Islam tetap masuk kerana Israel telah mengaku tuan punya tanah dengan menafikan kesucian bumi Baitulmaqdis.

Dan ya, Baitulmaqdis sebenarnya adalah Palestin.

Tetapi sekarang sudah dinafikan nama Palestin, dan digantikan dengan nama lakhnat Israel.

Baitulmaqdis = Jerusalem = Palestin = Israel

Secara umumnya begitu. Kalau diperincikan kawasan, Palestin itu boleh diibaratkan sebagai negara dan Baitulmaqdis itu adalah ibu negaranya. Kurang lebih ya, bukan secara tepat! Harap maklum.

Tempat yang sama, nama yang berbeza.

Sekarang, lebih faham?

Sekarang, kawasan Palestin yang diakui dunia hanyalah pada pinggir tebing barat iaitu yang kita selalu dengar disebut sebagai Gaza, di mana kawasan itu masih bergolak dalam peperangan dengan orang-orang Arab yang asli Palestin, menentang terrorists sebenar iaitu Israel yang telah menakluk lebih separuh tanah Palestin untuk diakui sebagai tanah Israel. Kerana itu jugalah mereka sibuk menembak sini-sana di Gaza. Itulah usaha mereka untuk mendapat satu ratus peratus bumi Palestin untuk diisytiharkan sebagai satu ratus peratus milik Israel.

Mount of Olives = Puncak/Bukit Zaitun
Masjid Al-Marwani = Al-Marwan = Masjid Al-Aqsa lama (bawah tanah)
Masjid Al-Buraq = Dekat Al-Aqsa (bawah tanah)
Wailing Wall = Herodian Wall = Tempat Yahudi tunai haji
The Church of the Holy Sepulchre = Tempat Nasrani percaya Nabi Isa A.S. (Jesus) disalib

Al-Aqsa juga dikenali sebagai Baitulmaqdis pada masa dulu. Bermaksud masjid terjauh. Tempat Nabi Muhammad S.A.W. naik ke Sidratul Muntaha.

Jangan segan untuk bertanya lagi. Dan jangan lupa untuk menegur kalau ada fakta yang tersalah. Saya bukanlah pengkaji yang berilmu tinggi tentang sejarah Palestin. Tetapi insha-Allah saya akan cuba rajinkan diri untuk lebih tahu dan mengambil tahu.

Sampai ketemu lagi nanti, insha-Allah.

Tiada ulasan: