Selasa, 16 Ogos 2011

Enam belas Ramadhan: Video Baitulmaqdis

Dengan nama Allah...



Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar.

Allah Maha Besar.

Saya kira, sudah banyak pengalaman saya di Baitulmaqdis yang saya kongsi di sini. Samaada ada orang yang membaca dan menghayati atau tidak, itu di luar kemampuan saya. Saya menulis banyak tentang perjalanan itu tidak lebih sebagai satu perkongsian atas nama Allah dan insha-Allah tidak niat untuk menunjuk-nunjuk betapa bertuahnya saya kerana dapat menjejakkan kaki ke Baitulmaqdis.

Saya percaya, bahawa apabila kita mendapat sesuatu, kita juga tidak akan mendapat sesuatu yang lain. Kerana Allah Maha Adil. Seperti tulisan 'Aidh Abdullah Al-Qarni dalam Kitab La Tahzan:

Kesenangan dan kesedihan adalah hal biasa
yang mengiringi kehidupan.
Semua itu tidak lain sekadar hiasan waktu
yang silih berganti.
ada hari ketika seorang manusia
dapat diselamatkan dari kematian
sedangkan di lain hari
sekelompok besar pasukan mati.

Jadi, mungkin saja saya dikurnia nikmat menghirup udara tegang Palestin dan kamu tidak, tetapi ada sesuatu yang kamu dapat, dan saya tidak.

We win some, we lose some.

Insha-Allah, di masa akan datang sekiranya saya teringat lagi kisah-kisah semasa perjalanan saya di sana yang belum saya ceritakan di sini, saya akan mencari kekuatan untuk berkongsi lagi atas nama Allah.

Saya tinggalkan cerita kembara muhasabah saya ke Palestin/Israel dengan dua video yang tidak di-edit. Seratus peratus yang saya rakam ketika di sana. Maafkan kekurangan visual serta audionya.

Satunya ketika merentas padang pasir entah di mana, menuju ke Masjid Nabi Musa A.S., dan satu lagi adalah rakaman dari luar kawasan Masjid Al-Aqsa, yang turut menempatkan gereja-gereja (termasuk Holy Sepulchre tempat Nabi Isa A.S. dikatakan disalib), Wailing Wall dan Masjid Buraq serta Al-Marwani. Berlatarbelakangkan suara Mr. Hisyam, seorang Palestinian yang sudahpun saya rindui telatah gurau-sendanya.

Masha-Allah, Subhanallah, Allahu akbar.

Saya sangat merindui tanah Palestin.






Dan saya sambung perkongsian lagi insha-Allah esok bermula dengan keberangkatan saya dari bumi anbiya Kingdom of Jordan, ke bumi penghijrahan Muhammad S.A.W.;

Madinah Al-Munawwarah!

Ya Rasulullah, aku akan menziarahi mu!

Sampai bertemu. Insha-Allah.


Tiada ulasan: