Sabtu, 13 Ogos 2011

Tiga belas Ramadhan: Sudah satu bulan? Allah...




Foto satu: Jordan Immigration di sempadan Baitulmaqdis-Jordan mendatangkan rasa syukur yang tak terhingga! (Walaupun kurang redha...)
Foto dua: ....... (Speechless)
Foto tiga: Antara checkpoint A.K.A tempat buang masa para Israeli yang sempat saya gambari secara curi-curi.

Dengan nama Allah...


Sedar atau tidak, sudah satu bulan berlalu sejak hari keberangkatan saya ke Baitulmaqdis. Tarikh yang sama, bulan lalu ikut tahun masihi saya begitu berdebar untuk melakukan penghijrahan. Allah, begitu lekas terbangnya masa.

Kenyataannya, hari ini, saya tidak lagi menghirup udara kepunyaan Allah dari Bait Al-Muqaddas.

Alhamdulillah. Saya tidak mampu menyatakan rasa sebenar dalam hati saya kerana telah diberi rezeki usia, harta, masa, tenaga dan jodoh, untuk sampai ke tempat Nabi Allah Muhammad S.A.W. naik ke langit.

Jiwa saya selalu bergetar, bila orang menyebut nama Muhammad S.A.W. dan Palestin, kerana dalam rasa kesyukuran, saya masih rasa begitu 'dicabar' Allah kerana dengan pemberian-Nya yang sebesar ini, saya sedar ada harga yang perlu saya bayar.

Saya sedar tanggungjawab saya sangat besar. Saya sedar mujahadah saya perlu dipertingkat. Saya sedar tarbiyyah saya harus giat. Saya sedar saya perlu main peranan lebih daripada yang sebelum ini. Saya harus lebih kuat. Saya harus lebih berusaha. Sebenarnya, usaha yang paling berat adalah kepada diri sendiri. Saya memegang konsep bahawa untuk mendapat pemimpin yang hebat, harus bermula dengan masyarakat yang hebat. Untuk mendapat masyarakat yang hebat, harus bermula dengan keluarga yang hebat. Dan untuk mendapat keluarga yang hebat, harus bermula dengan diri sendiri yang hebat.

Jadi, bagaimana untuk mendapat diri yang hebat?

Apabila saya merencana untuk kembara ke Palestin dengan niat untuk berhijrah jasad dan roh, saya telah menetapkan matlamat; Kembara ini adalah kembara muhasabah untuk menjadi diri yang hebat.

Allah... Allah... Terasa lebih berat peranan saya kepada Islam.

Saya lalu teringat-ingat, peristiwa di sempadan Israel-Jordan.

Seingat saya, sewaktu berada di dalam bas dalam perjalanan ke Sheikh Hussein Bridge, saya begitu berdebar.

Pertama, kerana itu mungkin kali terakhir saya berada di tanah Palestin.
Ke-dua, kerana saya sendiri tidak pasti adakah saya akan selamat menyeberangi Sheikh Hussein Bridge untuk langsung ke Amman, Jordan.
Ke-tiga, kerana sejujurnya saya tidak begitu redha meninggalkan tanah Palestin.

Allahu akbar, semasa dalam perjalanan, Mr. Hisyam ada bercerita tentang sepupu pemandu bas (yang saya lupa namanya) yang baru saja mati ditembak di sempadan Syria-Palestin kurang lebih dua minggu sebelum itu. Saya tergamam bukan kerana takut mati dalam perjuangan. Sebaliknya saya tidak dapat menimbangtara sebab paling munasabah tentera Israel menembak mati seorang Palestin yang asli Palestin, telah keluar ke negara lain, dan hanya ingin pulang menjenguk keluarga yang dirindui.

Mencuba cara baik, dihalang bulat-bulat dan dihalau pula. Maka, apa pilihan yang ada melainkan mencuba cara curi-curi masuk? Nah, natijahnya, ditembak mati!

Allah...

Semudah itu?

Maka ketika melalui entah berapa banyak checkpoint di antara sempadan ke-dua wilayah, saya menghendap-hendap ke luar, mencari masa yang sesuai untuk curi-curi menggambari suasana tegang yang sah dirasai untuk saya kenang-kenangan suatu hari nanti.

Seingat saya, sampai ke tempat paling akhir sebelum melalui titik sempadan, kami turun dari bas dan masuk berjalan kaki ke kompleks tempat immigration. Mr. Hisyam menyatakan itulah tempat terakhir beliau bersama kami dan hanya pemandu bas yang akan mengiringi masuk ke sempadan Jordan (Itupun sudah cukup istimewa kerana sebenarnya bas dari Israel tak dibenar masuk ke Jordan. Mana-mana pelancong yang ingin masuk ke Jordan harus guna shuttle bus yang disediakan.)

Di situlah antara pengalaman paling 'sebal' pernah saya rasai.

Kami ditangguh-tangguhkan begitu lama! Seperti juga kisah kami masuk, kisah keluarnya kami dari tanah Palestin kurang berminat untuk saya kongsi di sini. Kalau, KALAU, kamu-kamu mahu tahu dan berkongsi, mungkin boleh kita kongsi secara lebih personal. Kalau. Sudi-sudikan kirim e-mail atau apa jua cara yang kamu selesa, insha-Allah saya kongsikan.

Kerana masa kami yang banyak dicuri oleh para Israeli, rencana kami untuk singgah ke makam Nabi Shuaib dan ke Gua Ashabulkahfi terpaksa dibatalkan. Menangis saya ketika itu. Saya pernah melihat gambar-gambar kawasan gua dan makam Nabi Shuaib A.S. dan begitu bercita-cita untuk menziarahi. Semasa merentas sempadan, hari sudah beransur gelap, semua sudah penat, dan pengiring Jordanian kami telah lama menunggu. Sudah tidak ada kemungkinan lagi untuk singgah menziarahi ke dua tempat tinggalan sejarah itu.

Benarlah ya, kita merancang Allah juga merancang. Tetapi sebaik perancangan adalah perancangan-Nya!

Saya bersungguh-sungguh mendidik jiwa untuk redha. Redha kerana tidak ada rezeki menziarahi Nabi Shuaib, dan redha kerana telah meninggalkan Palestin.

Kerana peristiwa itulah saya terfikir;
Ya Allah, Engkau turunkan ujian yang begini saja sudah begitu payah aku menjadi redha. Bagaimana pula cabarannya untuk aku menghadapi apa yang mendatang nanti setelah Engkau hadiahkan sebegini besar rahmat buat aku selama ini? Adakah aku akan terus redha? Adakah aku akan kuat? Adakah aku akan tetap yakin menerima apa yang Engkau ujikan? Mohon perkenan-Mu ya Allah, berikan aku keyakinan pada janji-Mu tanpa ragu! Kuatkan aku dan teguhkan aku!

Allah. Allah.

Saya terasa begitu malu dengan Allah.

Malu. Sangat-sangat.

Apabila menyeberangi Sheikh Hussein Bridge dan selamat tiba di Restoran Reem Al-Bawadi dalam bandar Amman untuk makan malam sebelum meneruskan perjalanan kembara muhasabah ini, saya langsung terasa sesak.

Ini petanda bahawa hamba terpilih seperti saya yang telah menjejaki tanah suci di Al-Aqsa, telah beribadah di dalam Al-Aqsa, dan telah meninggalkan Al-Aqsa, punya tanggungjawab maha hebat kepada dunia.

Allah. Mohon du'a tuan-tuan!

Barang siapa ziarah ke Baitulmaqdis semata-mata mengharapkan pahala daripada Allah S.W.T., maka akan diberikan pahala seribu orang mati syahid dan mengharamkan jasadnya dari api neraka (Miskatul Anwar/Rahul Bayan)


Tiada ulasan: