Jumaat, 12 Ogos 2011

Dua belas Ramadhan: Biar air yang mati, hati kita jangan mati!



Foto satu: Ketika berdiri dekat dengan kawasan yang dibenarkan untuk mandi-manda, saya sempat menggambari tanah Jordan nun jauh di seberang. Saya terpaksa berhati-hati sebelum mengetik punat kamera kerana bimbang ada susuk manusia-manusia berpakaiankan kulit lebih banyak daripada kain, masuk ke dalam gambar saya. Tak syok lah! (Bukan cantik pun!)
Foto dua: Pemandangan dari kawasan sebelah atas 'pusat peranginan' ini.

Dengan nama Allah...


Apabila menghampiri dua belas Ramadhan tahun empat belas tiga puluh dua hijriah, saya terfikir-fikir; Bagaimana dulu aku diajar berpuasa? Dan bagaimana pula gelagat aku berpuasa?

Aha.

Saya tidak punya banyak memori tentang bulan puasa kurang lebih dua puluh tahun yang lepas. Atau mungkin sebenarnya, memang saya tidak berpuasa seawal itu?

Nanti akan cuba diingat-ingat kembali.



Dalam catatan hari ke sebelas bulan Ramadhan saya bilang mahu kongsi cerita Dead Sea, ya?

Ayuh.




Dead Sea, atau Laut Mati sebenarnya bukanlah laut. Keluasan tasik/danau yang mencecah kurang lebih tujuh puluh lima kilometer panjang kali lima belas kilometer lebar ini menampakkannya seolah-olah lautan yang luas.

Saya tiba di Laut Mati ini selepas menziarahi makam Musa A.S. di tengah padang pasir dan meninggalkan Jericho, antara bandar tertua yang masih hidup berpenghuni sehingga hari ini.

Laut Mati ini letaknya bersempadan antara Palestin-Jordan. Kurang lebih lima puluh kilometer dari Amman, ibu negara Jordan. Kalau tidak silap, berhubung langsung dengan Laut Mediterranean dan Sungai Jordan, yang menjadi punca atau sumber bekalan air utama orang-orang Jordan (bekalan air di Jordan adalah sangat terhad). Saya sendiri tidak tahu percaturannya, tetapi setahu saya Israel dan Jordan sama-sama sepakat memelihara Laut Mati kerana sedar kepentingannya. Seperti mana Jordan dan Israel sepakat juga untuk membuka laluan keluar masuk antara sempadan mereka. (Baca: ISRAEL dan Jordan. Bukan PALESTIN dan Jordan. Maksudnya? Fikir!). Malah, Israel menjadikan Laut Mati sebagai destinasi pelancongan ya! (Berapa banyak duit mereka dapat tu?)

Cuaca sangat panas.

Saya selalu membayangkan bagaimana pula panasnya di padang mahsyar? Astaghfirullah!

Yang membuatkan kawasan ini (termasuk Jericho yang terletak dekat juga) sangat panas adalah kedudukannya yang di bawah paras laut. Laut Mati berada kurang lebih empat ratus (ya, 400!) meter di bawah permukaan laut. Which means? Tanah paling rendah atas bumi! Kerana itulah permukaan bumi di sini sangat panas dan teriknya, Allahu akbar!

Yang pelik, oh bukan pelik tapi bodoh barangkali, bersepah-sepah orang-orang putih (dan yang tak berapa putih) yang konon seksi, separuh telanjang, bergelimpangan seluruh kawasan serta bermandi-manda. Allah... Sakit mata saya terpaksa menahan pemandangan sehina ini. Bayangkan tua muda lelaki perempuan ke sini sana tanpa pakaian yang menutup aurat. Saya terasa seperti di Hawaii!

Ya Allah, pelihara iman saya dan para jemaah Muslim supaya tidak runtuh kerana pemandangan begini.

Saya lantas terkenang kaum Nabi Luth A.S. yang Allah timpakan bala kerana bermaksiat seperti ini (malah mungkin lebih teruk).

Di Laut Mati inilah, Allah memberikan bayaran cash kepada kaum Sodom yang telah ingkar kepada penyampaian Luth A.S. tentang kebenaran Allah dan larangan Allah kepada mereka yang telah melanggar fitrah manusia. Mereka inilah kaum yang telah melakukan hubungan homoseksual seperti yang dimaksudkan dalam Surah Al-A'raf ayat lapan puluh dan lapan puluh satu. Maka Allah terbalikkan seluruh isi bumi Sodom sehingga menimbus mereka seluruhnya tanpa ada baki kecuali yang telah beriman kepada Allah S.W.T. Ini sudah tertulis dalam sirah Nabi sebagai pengajaran buat kita dalam Surah Hud ayat lapan puluh dua (kalau tidak silap saya).

Allahu akbar!

As usual, saya akan membayang-bayangkan keadaannya ketika Allah membalikkan bumi di situ. Dan seperti biasa juga, tak terjangkau dek pemikiran saya yang biasa-biasa ini.

Dari saat turun dari perut bas sehinggalah ke gigi air, terlalu ramai manusia tak berpakaian lalu-lalang. Saya menahan-nahan perasaan. Saya terasa begitu marah dan dalam masa yang sama terasa seram. Kalaulah Allah menurunkan bala saat ini! (Usah berkalau-kalau!)

Ada jemaah yang telah masuk ke dalam airnya, menyinsing kaki seluar dan mula berjalan ke dalam sedikit. Saya beristighfar panjang kerana saya rasakan mungkin saja aksi itu sama sekali tidak perlu dilakukan oleh jemaah wanita kerana saat itu aurat mereka sudah jelas terlihat. Apatah pula digambari rakan-rakan jemaah yang lain. Allahu Allah, saya mohon Allah mengampunkan kelekaan kami ini.

Saya berdiri melihat dari jauh di samping beberapa jemaah lain yang kebanyakannya adalah lelaki. Sesak jiwa saya mengenangkan Allah memberi kami kesempatan datang sejauh ini untuk menekuni dan mengambil pengajaran dari kisah Luth A.S. dan kaum Sodom. Sebaliknya kami selalu leka dan lalai atas peraturan-Nya yang tak pernah berubah.

Saya tarik seorang jemaah yang dekat dengan saya; Jom, kita sentuh airnya. Boleh jadi kali pertama dan yang terakhir!

Kami ke gigi air, insha-Allah tanpa mengorbankan aurat kami, kami bermain-main dengan airnya dengan tangan-tangan kami. Tangan kiri saya yang kebetulan ada luka terkena gunting sewaktu di Tanah Pusaka terasa begitu pedih sekali! (Nota: Saya percaya tidak ada kebetulan dalam dunia ini! Semua perancangan Allah!)

Tanpa mempedulikan rasa bisanya, saya sentuh dasarnya dan terasa lembik selutnya. Saya ambil sedikit dengan hujung jari dan angkat ke atas. Lumpurnya hitam kekelabuan. Ya Allah, inikah kesan tinggalannya kaum Nabi-Mu, Luth A.S.? Saya sapu-sapukan ke pergelangan tangan sambil tersengih-sengih kepada jemaah tadi yang bersama saya sambil bergurau; Terasa macam di spa, ya?

Dalam diam saya turut berdu'a, semoga sentuhannya pada tangan-tangan saya ini menyembuhkan apa yang patut. Dan menjadikan tangan-tangan saya tidak malas ditadah memohon keampunan Allah, tidak berhenti mengira biji tasbih, tidak kekok memberi sadaqah, tidak tangguh melangsaikan hutang, tidak lokek berkongsi rezeki, tidak segan bersalaman memanjang ukhuwah, dan pelbagai du'a lagi. Ya, saya jadi tamak lagi!

Saya kemudian terfikir satu idea yang tidak banyak orang sanggup laksanakan.

Sedap tak air Laut Mati ini?

Dan saya calitkan air di hujung jari saya pada hujung lidah saya.

Ya Allah!

Masinnya tak usah kata! Sampai melekat lama tak hilang-hilang!

Laut Mati ini mengandungi kandungan garam berlipat ganda daripada laut biasa. Sekitar sembilan kali ganda, iaitu kurang lebih tiga puluh peratus berbanding air laut normal. Memang patutlah manusia sebesar tong dram pun boleh terapung atas air di laut ini!

Masinnya air Laut Mati sampai terkulat-kulat saya menahan rasa yang seolah kelat pula.

Jemaah yang bersama saya mencebik-cebik bagai dia pula yang terasa masinnya. Kemudian seorang lagi jemaah lelaki merasa airnya, mungkin teringin juga. Tidak ada beza dengan respon saya, dia juga menahan-nahan kemasinan itu dengan kerutan di dahi. Jemaah lain tersengih-sengih dan tergelak. Dan tidak ada lagi yang mencuba selepas itu.

Lama juga bermain-main air, bergambar ini itu, dan bergurau-senda, kami lantas naik ke atas untuk membasahkan tekak pula. Kepanasan yang kami rasakan semakin menghimpit anak tekak. Selesai membasuh apa yang patut, kami naik ke kawasan kedai-kedai jual minuman.

Ada yang membeli air mineral dan ada yang tergoda dengan air-air berkarbonat serta jus buah. Keadaan yang terlampau sesak membuatkan ada antara kami terpaksa minum dalam keadaan berdiri. Kami yang muda merelakan kerusi-kerusi kosong diduduki jemaah yang lebih tua. Mr. Hisyam entah ke mana, bayangnya langsung saya tak nampak. Sedang duduk berehat-rehat (dalam kes ini saya berdiri berehat-rehat), saya sempat memerhatikan seorang abang kacak yang sakan tersengih sambil berbual dengan entah siapa di hujung talian telefon bimbitnya. Tak lain tak bukan, dia lah yang berbaju hijau siap vest kalis peluru, topi keledar keras entah buatan U.S. atau Eropah, dan of course - senapang canggihnya.

Alahai Israel. Gajikan askar yang lebih berdisiplin, boleh?

Lagak orang bercinta, sekejap ke sini, sekejap ke sana. Sekejap di balik tiang, sekejap di tepi meja. Yang tak berubah cuma sengih manjanya itu. Saya jadi jelik pula.

Bersangka baik sajalah, mungkin sudah tamat tugas agaknya hingga boleh bergayutan sebegitu lama ya? Atau sebenarnya dia seorang spy yang sedang memerhatikan kami dengan berpura-pura bercakap di telefon? (Extreme sangat ya sangkaan ni? Aha!)

Atau dia memang askar tak guna yang dipaksa bertugas walaupun tak rela sebab terasa banyak lagi kerja lain yang dia boleh buat selain berdiri kaku menengok orang bercuti-cuti?

Ah. Abaikan.

Seorang jemaah lelaki yang juga seorang doktor sempat menegur ketika saya sedang asyik memerhatikan sekeliling; Feels very tired because of the heat, yeah? Senyumannya pasti ada dan saya sekadar mengangguk. Sebetulnya itulah pertama kali doktor muda itu menegur saya secara direct walaupun sudah beberapa lama kami bermusafir bersama.

Sedihnya, masih banyak jemaah lain yang tidak pernah bertegur-sapa begitu dengan saya. Saya terasa malu sendiri, kita bermusafir dalam kembara begini tapi tidak taaruf sewajarnya. Rugi sungguh. Saya juga salah, kerana selalu sangat menjadi terlalu pemalu dengan orang-orang baru terutamanya yang lelaki.

Seberapa ketika kemudian Mr. Hisyam muncul entah dari mana. Barangkali dari sebuah kedai menjual barangan cenderamata kerana itu satu-satunya (seingat saya) kedai tertutup yang punya pendingin hawa. Malah masih ada jemaah yang saya nampak sedang berlegar-legar dalam kedainya. Jauh lebih sejuk di dalam kedai itu, definitely!

Mr. Hisyam bertanya secara rambang; So everyone is ready?

Dan kami mengangguk dengan gelojoh. Semuanya sudah penat dan terasa begitu panas sekali. Mr. Hisyam mengajak kami berjalan ke tempat meletak bas dan naik dengan begitu bergaya. Beliau duduk di tempat duduk pemandu dan memasukkan kunci bas dalam pemetik enjinnya.

Saya duduk di tempat saya.

Lama kemudian enjin bas masih belum hidup juga.

Rupa-rupanya Mr. Hisyam tidak tahu caranya menghidupkan bas itu. Beberapa jemaah lelaki turut mencuba nasib. Tidak ada yang berjaya. Keadaan dalam bas semakin panas. Seolah dalam sauna. Atau lebih tepat lagi seolah-olah dibakar dalam ketuhar!

Banyak jemaah yang give up. Mereka bangun dan turun dari bas kerana logiknya duduk di luar jauh lebih nyaman kerana udaranya bergerak, walaupun tetap panas. Saya masih berkira-kira samaada mahu turut sama keluar bas, atau hanya sabar menunggu selagi boleh.

Keputusan saya; Biar aku rasa panas ini sebagaimana yang pernah pejuang-pejuang Islam rasakan. Dan biar aku belajar erti sabar dengan cara begini.

Saya duduk tanpa ragu lagi.

Tak lama, pemandu bas saya nampak berlari-lari ke arah bas. Bersungguh-sungguh saya lihat dia berlari, dengan tubuhnya yang sedikit gempal dan tangan memegang satu tin air. Saya tarik nafas syukur. Allah uji kami sebentar cuma.

Mr. Hisyam tersengih-sengih dan berkata entah apa dengan pemandu itu. Barangkali sempat bergurau tentang rupanya ketika berlarian tadi.

Bas dihidupkan dan jemaah mula masuk kembali. Masing-masing tidak lekang senyuman walaupun panas masih membisa di luar tanah Palestin itu.

Saya memandang kawasan sekitar. Saya renung Laut Mati dari jauh. Renungan saya sampai ke seberang tasiknya, sampai ke tanah Jordan.

Ya Allah, segala puji bagi-Mu.

Ya Allah, berkati ziarah kami.

Ya Allah, jangan matikan hati kami sebagaimana Engkau matikan air seluas ini!


Tiada ulasan: