Sabtu, 20 Ogos 2011

Dua puluh Ramadhan: Mati di Madinah

Dengan nama Allah...


Alhamdulillah. Tetapi sedih juga. Sudah berbaki kurang lebih 10 hari saja lagi. Allah...


Saya masih ingat ketika di Madinah, saya pernah berkira-kira untuk berpuasa. Tetapi hasrat itu tak pernah saya tunaikan atas banyak sebab. Salah-satunya, saya sendiri tak punya kekuatan untuk berpuasa dalam keadaan cuaca yang sangat panas.


Bagaimana ya, Rasul Allah dan para sahabat melalui hari-hari yang panas lagi kering begitu sewaktu bulan Ramadhan?


Sewaktu di Madinah juga, saya tidak pernah mendekati perkuburan Baqi', perkuburan yang terletak di sebelah tenggara Masjid Nabawi. Pertama, saya sendiri terlupa bahawa setidak-tidaknya saya boleh menggambari dari jauh. Ke-dua, hanya jemaah lelaki yang boleh menziarahi perkuburan itu jadi saya kurang mengambil tahu. Ke-tiga, fokus saya lebih kepada Raudhah.

Secara harfiah, Al-Baqi' bermaksud taman pepohonan. Saya lalu teringat kisah yang pernah diceritakan oleh seorang ustaz yang saya tidak ingat siapa. Rasulullah S.A.W. akan menziarahi perkuburan Baqi' pada tengah malam terutamanya ketika gilirannya bermalam bersama Aisyah R.A.

Tengah malam?

Ya, tengah malam!

Perkuburan Baqi' bukanlah seperti perkuburan lazim di Tanah Pusaka. Malah, saya perhatikan tidak kira Baqi' atau apapun termasuk jannat al-Ma'ulla di Makkah, perkuburan di tanah Arab tidaklah mendidik jiwa untuk fikir yang tidak-tidak. Tidak akan langsung terfikir akan pocong atau pontianak.

Kawasannya lapang. Tidak berpohon besar lagi berjanggut seperti yang biasa kita lihat di Tanah Pusaka. Tidak berbatu nisan yang mewah-mewah lengkap bertulisan khat. Tidak bermarmar atau berjubin dan berpokok bunga. Malah tidak berumput.

Hanya tanah. Dan berbatu sebagai petanda kubur.

Masyarakat di tanah Arab tidak diseram-seramkan dengan cerita hantu Jepun tanpa kepala atau hantu perempuan mengendong batu nisan. Hatta malam sekalipun, keadaannya terang-benderang. Saya sendiri tidak pasti tentang zaman Rasulullah S.A.W. Secara logiknya mungkin tidak secerah sekarang. Tetapi saya cukup yakin, Rasulullah S.A.W. tidak akan membiarkan tanah perkuburan dianggap sebagai tempat hantu bertandang. Rasulullah S.A.W. sendiri menziarahi kubur-kubur sahabat dan umat Islam pada waktu tengah malam.

Nabi kita Muhammad S.A.W. tidak pernah lupa mendu'akan orang-orang yang telah pergi di perkuburan Baqi'. Terdapat satu hadith yang tidak saya ingatnya riwayatnya, Muhammad S.A.W. menyatakan sesiapa yang dikuburkan di jannat Al-Baqi' akan mendapat keamanan daripada azab kubur. Baginda Rasulullah S.A.W. selalu mendu'akan keampunan buat semua yang telah dikebumikan di Baqi'.

Antara sahabat-sahabat serta kaum keluarga zaman Rasulullah S.A.W. yang dimakamkan di perkuburan Baqi' ialah puteri-puterinya Fatimah, Ruqayyah, Zainab dan Umi Kalthum, Imam Malik bin Anas, Uthman bin Affan, dan isteri-isteri Nabi S.A.W. termasuk Aisyah dan Khadijah R.A.

Saya teringat (lagi) cerita ustaz, bahawa kurang lebih hanya sepuluh ribu sahabat-sahabat Nabi S.A.W. yang dikuburkan di jannat Al-Baqi'. Ustaz telah menimbulkan persoalan di mata kepala saya.

MENGAPA?

Bukankah Rasulullah S.A.W. telah berjaya dalam dakwahnya di Madinah lalu penganut Islam terutamanya para tentera dan sahabat-sahabatnya berjumlah jauh lebih banyak daripada yang meninggal dunia di Madinah itu?



Lalu ustaz mengingatkan; Lihatlah bagaimana hebatnya kecintaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. kepada Islam lalu sanggup berhijrah dan bertebaran ke seluruh bumi untuk menyampaikan pesanan Nabi S.A.W. yang diperintahkan Allah Taala! Walaupun mereka sudah punya kesempurnaan dalam beragama! Mereka sudah punya peluang untuk mati di samping Nabi S.A.W. di bumi penuh barakah. Tetapi mereka memilih untuk terus berdakwah ke seluruh dunia lalu mati entah di mana. Bagi mereka, tidak cukup untuk sekadar berpuas hati atas dengan apa yang ada. Masih ramai yang tidak mengenali dan tidak menerima Islam. Lalu mereka sanggup meninggalkan Madinah dan berjuang di tempat lain.

Sedangkan kita?


Berjuang tak seberapa tapi sibuk berangan untuk hidup dan mati di tanah suci!


Oh. Ayat di atas saya tujukan buat diri sendiri.

Istighfar!


2 ulasan:

www.denganchinta.wordpress.com berkata...

Salam.

Siti Khadijah dikebumikan di Ma'ala..

Si Perempuan Melayu... berkata...

Allahu akbar. Maafkan saya jika benar saya salah dalam menyampaikan.

Istighfar.