Khamis, 11 Ogos 2011

Sebelas Ramadhan: Kalau disuruh tinggalkan persinggahan?






Foto satu hingga lima: Kawasan persekitaran Masjid Nabi Musa di tengah-tengah padang pasir. Makamnya terletak berhampiran ruang solat. Saya tertarik dengan kucing di situ. Tempat yang kering dan panas pun mampu Allah hidupkan kucing secomel ini (walaupun kurus). Dan kucing-kucing ini (ada dua ketika itu) turut mengingatkan saya pada Firaun. Rimbunan pokoknya walaupun tidak banyak, cukup mendamaikan jiwa. Kawasannya sunyi. Saya tidak pasti samaada ruang-ruang seolah bilik di sekeliling tempat ini berpenghuni atau tidak. Persinggahan ini antara yang memberi kesan dalam pada saya!



Dengan nama Allah...


Dengan nama Allah, terasa sepuluh hari pertama bulan Ramadhan tahun empat belas tiga puluh dua hijriah berlalu dengan lebih cepat berbanding biasa.

Adakah ini tandanya kita telah melalui fasa pertama ini dengan baik atau sebaliknya? Mohon perkenan Allah Tuhan seluruh alam untuk meredhai ibadah kita setakat ini. Dan moga lebih baik pula di masa-masa akan datang. Amiin. Insha-Allah.



Semasa melalui hari yang boleh tahan panas terik hari ini, saya teringat keadaannya di tengah padang pasir berdekatan sempadan Palestin-Jordan. Kalau tidak silap saya, ketika itu dalam perjalanan ke Jericho untuk upacara makan-makan di sebuah restoran terletak di tingkat satu sebuah kompleks beli-belah yang tidaklah begitu besar. Jericho adalah sebuah bandar yang dikatakan antara bandar tertua dunia. Saya belum berkesempatan menelaah sejarah Jericho maka tidaklah sanggup berkongsi pengetahuan yang belum tentu betul ini. Setakat dengar-dengar orang bercerita sahaja belum cukup meyakinkan saya untuk menyampaikan pula di sini.

Jericho mungkin saja lebih panas berbanding di tengah-tengah Jerusalem kerana kedudukannya berdekatan dengan Laut Mati. Ya, laut yang memang mati. Tak punya hidupan dalam lautnya melainkan sejenis bakteria yang baru-baru ini (dikatakan) telah ditemui berjaya survive dalam Laut Mati. (Hebatkan kuasa Allah?)

Lain kali kita cerita tentang Dead Sea, okey?

Sampai sahaja di kawasan kompleks tempat kami bakal makan dengan banyak, saya jadi berdebar tiba-tiba. Saya tahu kawasan itu kawasan tumpunya orang-orang Kristian. Tanda salib, tak perlu ceritalah, penuh sini sana terutamanya pada barang-barang cenderamatanya. Nafsu nak membeli pun terbantut kerana barangnya banyak sangat bersalib sini sana.

Saya teringat Mr. Hisyam ada berpesan kalau tiba di Dead Sea nanti, andaikata ada yang bertanya kami telah sampai ke mana, jangan disebut langsung nama Jericho. Kedangkalan saya sendiri, tidak pula saya minta clarification daripada Mr. Hisyam sendiri apa sebab kukuhnya kami dilarang menyebut bahawa kami telah menjejak kaki ke Jericho.

Dan mungkin sebab itu saya berdebar begitu. Agaknyalah.

Makanannya banyak. Dihidang cara buffet. Dan biasalah, biasa, susuk-susuk Melayu mungkin saja yang paling lahap melantak ini itu (mungkin saja!). Saya duduk dan membiarkan jemaah lain yang mengambil makanan lebih dulu. Seperti biasa, saya lebih suka memerhati kiri kanan atas bawah dan memikir ini itu.

Meja di hapadan saya, jaraknya kurang lebih dua-tiga meter, diduduki seorang lelaki tua yang sedang khusyuk mengunyah makanan. Nampaknya sederhana, nasi arab dengan lauk-lauk. Seorang diri. Wajah Arab. Saya lihat pula potret yang tergantung di dinding sebelah kirinya. Ha? Macam sama dengan muka pak cik yang sedang enak mengunyah ni!

Saya berkira-kira mungkin itu tuan punya kedai makan. Yang di dinding tu mungkin saja dia di waktu muda, atau abahnya, atau atuknya, atau saudara-maranya. Atau penilaian saya yang merasakan wajah secara langsung di hadapan saya dengan wajah yang telah dipotretkan itu sebenarnya tak sama langsung? Entah. Saya pandang pula kiri kanan. Baik, waktu saya pula mengambil sedikit makanan. Sudahnya, banyak juga yang saya ambil. Mujur banyaknya itu hanya sekali, tidak pula bertambah-tambah. Saya ambil sedikit nasi dan banyak lauk. Setiap lauk hanya seketul atau sesudu. Saya buka selera dengan buah-buahan manis yang dirasakan cukup nikmat kala itu, terutamanya tembikai yang sarat air!

Selesai makan, semua jemaah macam berpusu-pusu membeli-belah pula. Saya hanya membeli seketul sabun. Ya, sabun! Peeling Natural Olive Soap Made in Jericho berwarna coklat gelap mendekati hitam. Harganya? Aduhai. Kurang lebih dua belas atau lapan belas dollar kalau tak silap. Berapa puluh duit Tanah Pusaka tu? Ini antara cara Israel membuat duit! Sabunnya kecil saja, sekitar tiga inci darab tiga inci darab satu setengah inci. Yang membuatkan saya beli adalah kerana ini sabun buah zaitun, antara yang dikatakan banyak manfaat oleh Islam sendiri. Dan ada pula garam laut mati, yang memang baik untuk kulit. Insha-Allah, saya beli dengan niat yang betul. Bukan untuk sekadar berbelanja mengikut hati dan nafsu.

Cuaca makin panas semasa kami selesai tawaf sekitar tempatnya. Di luar, walaupun dirimbuni pelepah-pelepah kurma yang penuh di kiri kanan jalan, bahang panas tak tertahan. Saya seringkali mengingatkan diri sendiri supaya jangan mengeluh sebaliknya bergembira. Kerana panas ini panas bumi Palestin yang bukan dapat dirasai semua orang!


Semasa berdiri di hapadan pintu utama di situ, saya terkenang makam Nabi Musa yang telah saya tinggalkan semasa dalam perjalanan ke Jericho tadi.

Allah, sungguh, saya tidak pernah sangka Masjid Nabi Musa letaknya di tengah-tengah padang pasir tak berpenghuni. Kenangan padang pasir seingat saya hanya saya rakam secara video. Tidak ada pula gambar pegun untuk saya kongsi di sini. Padang pasirnya benar tandus. Kering. Kosong. Hanya pasir dan kita. Untungnya, sudah ada jalanraya ber-tar seperti yang biasa kita lihat. Sekitarnya, hanya timbunan pasir dan langit biru. Macam lukisan! (Atau lukisan yang macam ni? Aha.)

Ketika itu telah banyak jemaah yang dibuai mimpi. Barangkali memang sudah terlalu penat atau tidur kerana bosan. Mr. Hisyam juga sudah tidak banyak cakap kerana pemandangan sekitar hanya benda yang sama, padang pasir dan padang pasir dan padang pasir. Dan saya juga tahu, Mr. Hisyam sendiri sudah begitu letih melayan kami.

Saya masih dalam angan. Melihat sendiri satu ruang atas bumi yang kering. Yang tidak punya hidupan. Yang kosong. Tidak boleh tidak, saya pasti terfikir-fikir penghijrahan Nabi S.A.W., perjalanan Nabi-Nabi yang lain termasuk Musa A.S., sahabat-sahabat dan pejuang-pejuang Islam. Kalau menaiki bas ber-aircond begini sudah terasa penat dan bahangnya, yang berjalan di tengah padang pasir itu pula bagaimana pula perasaannya?

Kadang-kadang, terbayang imaginasi saya sendiri melihat segak unta-unta dan kuda-kuda melintasi padang pasir itu. Pejuang-pejuang Islam meredah beratnya langkah dengan kaki seringkali terbenam dalam pasir yang hangat. Angin yang bertiup bukan sekadar melalukan angin panas, tetapi turut membawa pasir halus memasuki mata. Peluh melencunkan pakaian yang sedia buruk. Kepala lutut menggigil menahan penat. Perut menahan rasa lapar dan dahaga yang selalu datang. Cuma yang rasa redup dan kenyang tentu sekali hati mereka yang penuh kecintaan pada Allah Taala. Masha-Allah!

Mampukah saya sendiri berjalan merentasi entah berapa banyak daerah hanya untuk menyampaikan risalah kebenaran Islam? Allahu Allah... Turun naik kapal terbang dan bas begini pun saya seringkali terasa lelah!

Semasa sedang berimaginasi yang macam-macam, bas membelok ke kiri memasuki lorong yang nampak seakan semakin dalam masuk ke padang pasir. Kemudian tahu-tahu sahaja sudah ada bangunan yang pada pandangan saya sudah berkurun lama. Ternampak pohon-pohon kurma dengan pelepah besar yang sihat di sini sana. Tak banyak, tapi cukup menghijaukan suasana dan menyedapkan mata. Seekor unta tegap sedang bersenang-lenang di bawah pohon kurma. Seekor lagi di sebelah sana, sedang meragut tumbuhan yang ada barangkali. Seingat saya seekor unta yang sedang lepak di bawah pokok itu sungguh besar. Saya dan imaginasi saya seperti biasa; Entah-entah zaman Nabi Musa dulu lebih besar dari ini! Setinggi mana Nabi Musa dahulu? Sebesar mana susuk tubuh jantannya? Ya Allah, berikan aku kekuatan jiwa Nabi-Mu yang tidak gentar menghadapi Firaun!

Saya tiba-tiba teringatkan Asiyah.

Ya Allah, izinkan aku meneladani Asiyah yang bersama-Mu, sungguhpun suaminya sendiri mengaku lebih berkuasa daripada-Mu!


Masuk sahaja ke dalam kawasan yang ditembok seperti lazimnya seni bina di sini, saya terarah ke sebelah kanan untuk mengambil wudhuk. Bergilir-gilir dengan muslimat yang lain, kami saling membantu dan menunggu. Selesai sahaja, kami terus ke masjidnya terletak lebih dalam sebelah kiri. Saya hanya berpandukan papan tanda yang ada. Teringat pula susuk jemaah lelaki yang duduk santai di luar kawasan berdekatan bas sambil menghisap rokok sesudah saya keluar dari tempat mengambil wudhuk. Setelah sampai ke pintu masjid, seorang petugas lelaki masjid itu menunjuk arah ruang solat an-nisaa'. Dari luar saya sudah mendengar seorang lelaki sedang mengimamkan solat. Apabila masuk, saya lihat sebaris saf lelaki sedang berjemaah. Kalau tidak silap, imamnya adalah Mr. Hisyam sendiri.

Kemudian saya terfikir; Eh, inche yang di luar yang sedang bakar duit tu tak solatkah? Astaghfirullah. Saya cuba bersangka baik walaupun alasan-alasan dalam benak saya yang membelanya seakan tidak rasional.

Selesai solat, kami langsung ke ruang makam yang terletak dalam bilik kecil di sebelah kanan pintu masuk. Dan si penjaga yang menyambut kami turut mengingatkan untuk bersadaqah dengan menunjukkan tabung yang tersedia di situ. Saya sekadar tersenyum dan lantas berdu'a di dalam hati sendiri. Itu sadaqah yang paling bermakna, bukan?

Nabi Musa A.S. menjadi peneman hati saya semasa berada di situ. Ya Nabi, bagaimana rasanya menjadi engkau yang diselamatkan dan dibela oleh isteri Firaun sendiri semasa masih bayi? Bagaimana caranya engkau berdakwah kepada Firaun dan isterinya? Bagaimana caranya engkau menjadi sabar setiap kali engkau ditentang dan dituduh sebagai penipu dan pengkhianat? Allah...

Saya berair mata lagi.

Selesai meninjau-ninjau kawasan yang tidak besar malah kering kontang itu, semua jemaah kembali ke atas bas. Saya menangkap gambar cara mental dengan mata kepala saya sebelum bas bergerak meninggalkan kawasan itu. Ya Allah, sampaikanlah aku lagi ke sini! Amiin.

Bas bergerak dan lamunan saya terhenti. Saya masih di hadapan pintu utama dalam daerah Jericho itu. Seingat saya, walaupun sekejap saja menjenguk makam Nabi Musa A.S., saya terlalu merindui suasana damainya yang seolah tidak berpenghuni langsung. Sungguhpun sedaya upaya saya menghayati saat-saat di situ, saya tidak dapat elak kenyataan hidup yang itu hanya persinggahan dan saya harus ikut ke Jericho. Dan saya telahpun berada di Jericho. Alhamdulillah.

Ironinya, hidup ini pun hanya persinggahan, kan? Kita tidak punya pilihan kalau 'disuruh' meninggalkan persinggahan ini, kan?




Tiada ulasan: