Rabu, 21 November 2012

Masa depan? Argh blur!

Dengan nama Allah...


Seorang sahabat lama baru sahaja mengatakan bahawa dia sangat blur dengan masa depan.


Saya, dengan yakinnya berkata; "Dulu aku pun sama. Tapi sekarang dah lebih jelas!"

Bila sahabat itu meminta saya berkongsi, saya tiba-tiba malu.

Saya pun baru saja lebih jelas dengan perancangan masa depan saya sendiri. Puji-pujian buat Tuhan kerana telah meletakkan beberapa jalan dan kemudiannya memudahkan perjalanannya. Saya sendiri malu pada Tuhan kerana saya sedar betapa saya sangat kurang mengingati-Nya tetapi Dia tidak pernah melupakan saya.

Mula-mula dibentangkan pilihan depan mata, saya sangat-sangat keliru. Nak pilih jalan yang mana dan bagaimana. Alhamdulillah, saya sudah semakin 'nampak' masa depan saya. Ini juga berkat perbincangan dengan ayahanda bonda saya yang selalu saja menyokong segala cita-cita saya walaupun kebanyakan daripadanya saya sendiri terasa mementingkan diri dan agak karut-marut pada pandangan manusia biasa (biasa, bukan biasa-biasa yang luar biasa! haha).

Syukur juga, Allah telah menyampaikan seorang manusia yang tiba-tiba banyak mempengaruhi visi masa depan saya. Serius, tiba-tiba. Bila saya tak meminta. Mungkin, Allah menyampaikan jawapan kepada du'a-du'a saya tentang masa depan melalui manusia ini.

Anggap sahaja manusia ini sebagai sahabat saya. Sahabat saya ini, apabila berkata-kata, buat saya berfikir-fikir sekaligus membantu saya dalam 'melihat' masa depan.

Sahabat-sahabat saya yang lain juga sangat banyak memainkan peranan. Setakat ini, tidak ada yang menolak visi dan misi masa depan saya.


Saya, sudah tidak sabar-sabar lagi memulakan masa depan.


Eh, sebenarnya saya sudah lama mula.

Hai masa depan, how are you?


The truth is, at the age like this, you have no time to waste! Your end might be just around the corner. So let's begin now rather than later. It's either now, or never.

Nak saya share bagaimana saya jelaskan pandangan kabur saya tentang masa depan?

Tulis!
Setakat dalam hati dan kepala, kita susah nak buat comparison and judgement. Maka susah nak nampak hala tuju.

Dan paling penting, du'a! Kita rancang, Allah pun rancang. So? Du'a!


And please pray for Gaza. It's our future as well!








3 ulasan:

kyo_9 berkata...

masa depan yg kita imaginasikan sentiasa berubah.. susah nak jangka masa depan jadi agak menarik bila anda sudah nampak jelas masa depan sendiri..

kalau ke arah positif, maka ucapan selamat saya berikan~

yus_anakmelayu berkata...

Sudah begitu lama tidak singgah... Masa hadapan? Kita tidak tahu, tetapi kita berusaha menujunya ^_^

Si Perempuan Melayu... berkata...

Terima kaseh, tuan-tuan!

(:

Nampak jelas, sekadar di mata saya. Mungkin akan jadi 100% lain, 180 atau 360 darjah. Entah.

Tapi, usaha tetap usaha.

Insha-Allah tentu sekali ke arah yang baik lillahitaala!