Sabtu, 6 Oktober 2012

Bye Oscar! (Dan menangis teresak-esak)

Bismillah.

I have to warn you, I'm writing this with tears running down.

T_T

Allah has took a family member away from us, yesterday morning. So sad.


October 5th, 2012.

Oscar (a.k.a. Osman) has been with us for more or less 10 years now. This morning, Allah took him away from us.

Kajian psikologi menyatakan bahawa kehilangan haiwan peliharaan adalah seperti kehilangan ahli keluarga sendiri. So true!

30 September yang lepas, birthday 3 beradik - Boroi, Middle & Kulut. Middle & Kulut sudah beberapa bulan hilang, langsung tak pulang. Saya baru terkenang-kenang dan TERnangis-nangis Ahad lepas waktu pulang ke rumah.

Hari ini, Allah mengambil nyawa Oscar di hadapan mata ayahanda dan saya, setelah diserang 5-6 ekor anjing liar betul-betul di luar rumah kami. Rasanya baru beberapa minit saya melihat Oscar sebelum ayah memberinya breakfast, dan sempat terdengar suara garau Oscar sebelum naik ke atas bertukar baju untuk keluar. Saya sempat 'mengejek' Oscar seperti biasa; Eeeee kucing gemokkkk!

Selepas ini, saya dah tak boleh jerit-jerit kat Oscar;
Oti omok usuk tak mandi!
Adik cu mok!
Cimomok usuk!
Adik cu Nana eeeeee!
Kucing gemokkkkk!

Dah tak boleh tepuk-tepuk badan Oscar, dah tak boleh tarik-tarik telinga Oscar, dah tak boleh marah Oscar bila dia selalu mengalah pada Kenit, Jerry atau Boroi waktu bagi makan, dah takkan nampak Oscar terbaring depan pintu bilik ibu ayah, dah takkan dengar Oscar meow-meow luar pintu bilik waktu tengah malam minta makan & minum.

Sob sob sob T_T

Beberapa bulan kebelakangan ini, waktu tak ada orang saya selalu usap kepala Oscar sambil cakap dengan dia;
Oscar dah lama dengan kitorang. Du'akan Nana tau, du'akan keluarga kitorang tau. Sorry tau kalau ada masa Oscar lapar kitorang tak bagi makan, kitorang marah Oscar bila Oscar nak kitorang teman Oscar makan, kitorang tak layan Oscar sangat. Oscar jangan pergi dulu tau. Nanti tunggu Apit ada baby, tunggu Nana ada suami, kena jumpa diorang dulu tau. Oscar gemokkkkkk~ (sambil tepuk-tepuk badan dia juga)

Perancangan Allah itu lebih baik. Pengajarannya untuk saya cukup besar. Hargai apa yang ada depan mata. Bersedia atau tidak, suka atau tidak, mahu atau tidak, nyawa kita semua akan dituntut kembali. Selagi masih ada, jom kita pakat-pakat hargai satu sama lain. Kang dah tak ada, nangis sedu-sedan tak berlagu je. Baru hilang kucing dah sedih bukan main. Nanti hilang keluarga & sahabat-sahabat, macam mana?

Saya du'akan, 10 tahun kami dengan Oscar, Allah kurniakan pahala atas layanan kami padanya, makanan yang kami berikan padanya dan kaseh sayang kami padanya. Saya juga mohon Allah mengampunkan kami andai ada saatnya kami menganiayainya, juga Middle, Kulut dan Baby Kecik yang sudah hilang itu. Semoga Oscar dan yang lain-lain memberikan saham buat kami sekeluarga di akhirat nanti.

Sekarang tinggal 3 - Kenit, Boroi dan Baby Jerry. T_T

Kucing berkurang, tapi orang insha-Allah bertambah.

Hikmah Tuhan itu, sungguh mempersonakan bukan?

Sad and happy, at the same time. Allahu Allah. You're the greatest planner! ♥ Thanks ya Allah, for these wonderful 10 years with him. Syurga dah tentu, kan?


Bye Oscar! We love you! ♥

Tiada ulasan: