Sabtu, 12 Mei 2012

Cinta Palestin

Dengan nama Allah...


Ada orang tanya saya, apa sebabnya saya begitu mencintai Palestin?

Saya jawab; saya belum cukup mencintai Palestin seperti yang sepatutnya. Perjuangan saya sangat sedikit berbanding kemampuan yang saya ada. Saya begitu malu untuk mengakui cinta saya pada Palestin sangat dalam. Sedangkan, saya masih malas meletakkan usaha untuk perjuangan yang sebenar.

Tapi, antara sebab yang buat saya begitu mengingati Palestin adalah kerana kaki saya ini pernah menjejaki tanah Palestin. Dahi saya ini pernah mencecah tanah Palestin, terutamanya di Masjid Al Aqsa. Saya kira, hanya manusia tak sedar diri saja yang akan tetap bodoh mengatakan tidak mencintai Palestin sesudah dikurnia nikmat sedemikian indah.

Semasa di Jericho, saya terjumpa seorang pak cik. Pak cik ini wajahnya sampai sekarang saya ingat. Walaupun tidak punya gambar. Saya bercita-cita, suatu hari nanti, saya mahu menziarahinya lagi di sana. Ketika itu, saya mahu jamah buah-buahan segar seperti anggur dan kurma hasil tanamannya di sekitar Jericho.

Jericho itu sangat panas. Sangat hampir dengan Laut Mati. Tapi, Allah jadikan ada masanya, pohon-pohon di sepanjang jalannya menghijau segar.

Ajaib, kan?

Jadi, apa lagi alasan saya tidak mencintai Palestin, kalau bukan kerana keajaiban cinta Allah pada kita?

Harap terjawab.





Tiada ulasan: