Ahad, 20 Mei 2012

Best ke pengorbanan?

Dengan nama Allah...


Often, the sacrifices we did or intended to do, are considered nothing, by others.

Sakit juga.

Selalunya, niat dan hasrat kita baik. Mahu buat sesuatu untuk beri kebaikan kepada orang lain. Ataupun kerana kita mahu memberi yang lebih baik kepada diri sendiri. Masalah timbul, apabila orang lain kurang faham dengan hasrat kita.

Dan kenyataannya, hasrat kita itu belum tentu baik untuk kita dan untuk orang lain. Kita, selalunya nampak dari sudut pandangan kita. Oleh itu, jarang-jarang pula dapat meletakkan diri dari sudut pandang orang lain.

Insha-Allah, sedikit masa lagi saya bakal melakukan satu pengorbanan. Buat diri sendiri dan buat orang lain. Saya tahu, tidak semua akan faham mengapa dan di mana kewajarannya untuk saya melakukannya. Saya tahu, tidak semua akan faham bahawa ini bukan tindakan mementingkan diri sendiri. Dan saya juga tahu, inilah yang saya mahu.

Saya, mahu lakukan yang terbaik dalam hidup. Dan saya harap benar, pengorbanan ini bakal memulakan usaha untuk pengakhiran hidup saya yang cemerlang dan penuh redha. Allahu Allah, saya cukup-cukup risau kalau-kalau niat saya untuk melakukan pengorbanan ini akhirnya menjadi sia-sia.

Kalau saya tidak lakukannya demi Dia. Nauzubillah.

Saya harus selalu mengingatkan diri sendiri. Bahawa apapun yang saya lakukan, lakukan demi Tuhan. Kemudian barulah layak untuk saya fikirkan demi orang-orang di sekeliling dan diri sendiri.

Hidup, tidak akan selalu senang. Dan kalaupun senang, tetap ada agenda Dia. Ujian itu datang dalam dua cabang. Kesenangan mahupun kesusahan.

Saya harap saya akan selalu sedar hakikat itu.

Ya, pengorbanan sangat best. Menuju jannah, harapnya.


Tiada ulasan: