Khamis, 11 Ogos 2011

Sepuluh Ramadhan: Tetamu Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis







Foto satu: Tembok kawasan Al-Aqsa semasa mula-mula masuk kawasannya. Di sebelah belakang sana bukanlah kawasan Muslim. Muslim hanya selesa di dalam ini.
Foto dua: Atas kepala saya, ada CCTV! Ini bukan satu-satunya yang ada. Gambar ini diambil di kawasan pintu masuk ke kawasan Al-Aqsa, semasa mahu melepasi checkpoint yang dikawal abang-abang polis perasan macho.
Foto tiga: Kawasan sekitar Al-Aqsa. Masha-Allah indah!
Foto empat: Dalam perjalanan masuk ke Masjid Al-Marwani di bawah tanah. Ruang seakan terowong ini juga dikira sebagai Al-Aqsa lama iaitu yang dikenali sebagai Al-Marwani sekarang.
Foto lima: Satu sudut dalam Masjid Al-Marwan. Mr. Hisyam berkongsi cerita tentang masjid ini dan Al-Aqsa baru juga. Ada seperti pentas kecil di situ di mana Mr. Hisyam berdiri dan bercerita. Di belakangnya itulah tembok yang memisahkan Al-Aqsa dan the Wailing Wall. Agaknya kalau ada pandangan mata x-ray macam superman, kita pasti sudah nampak Yahudi-Yahudi sedang meratap terangguk-angguk di balik tembok ini.
Foto enam: Entah siapa gadis ini, sedang berdu'a di dalam Masjid Al-Aqsa dengan tamak barangkali, sampaikan ketika digambari dia tidak sedar langsung. Moga Allah perkenankan du'a-du'anya.




Dengan nama Allah...


Selesai satu per tiga Ramadhan tahun empat belas tiga puluh dua hijriah!

Bagaimana perkembangan iman kita?

Semoga lebih hebat berbanding setiap saat sebelumnya! Amiin.



Saya kurang ingat perjalanan saya sesudah mengambil iktibar di Wailing Wall. Adakah terus ke Masjid Al-Aqsa yang lama (Al-Marwani) atau langsung ke Masjid Al-Buraq.

Sebetulnya, saya lebih banyak mengabadikan jejak saya di Baitulmaqdis melalui rakaman video berbanding visual pegun. Terutamanya dalam masjid-masjid ini, saya banyak merakamkan video kerana mahukan kenangan itu 'bergerak' pada mata saya ketika saya merindui saat-saatnya.

Masjid Al-Buraq adalah masjid kecil bawah tanah (seperti juga Al-Aqsa lama iaitu Al-Marwani). Pintunya juga kecil, dan ruang tangga untuk turun hanya muat untuk satu jemaah pada satu masa. Agak curam dan tinggi, saya merasakan agak sukar untuk orang-orang tua turun ke bawah dan merasai kesyahduan Al-Buraq dengan hamparan merahnya.

Dikatakan Buraq yang ditunggang Nabi Muhammad S.A.W. ditambat di sini, menunggu Nabi S.A.W. pulang dari mikrajnya untuk membawa Nabi S.A.W. kembali ke Makkah. Terdapat pecahan batu-batu marmar yang dipercayai tempat pelana Buraq. Kalau dilihat pada dinding masjid kecil ini, terdapat gelung besi yang masih tergantung. Gelung-gelung besi itu adalah tempat orang-orang Islam dirantai ketika ditawan oleh orang-orang kafir yang sedang berperang dengan kaum muslimin. Alangkah bergetar jiwa saya melihat gelungan besi yang tergantung pada dinding lamanya, mengenang seksaan yang telah dikenakan kepada pejuang-pejuang Islam ketika itu.

Alhamdulillah, saya sempat menunaikan solat sunat di Masjid Al-Buraq. Semasa berdu'a, saya sudah tidak dapat menahan air mata. Malah ketika merakam video sekitar ruang solatnya, air mata saya masih mengalir dan saya sedar seorang jemaah lelaki yang dekat dengan saya sedang memerhati. Seperti biasa, saya pasti pura-pura okey dan berlagak tenang sedang gelora hati saya hanya Allah yang memahami. Ah, emosi lagi!

Kami tidak lama di situ, masing-masing beriktikaf sekadar sempat dan langsung mendaki tangga menuju ke masjid seterusnya. Al-Aqsa lama!

Al-Aqsa ini dikatakan mula-mula dibina oleh Malik Marwan. Kerana itu masjid bawah tanah ini lebih dikenali sebagai Al-Marwani. Masjid inilah masjid asal Al-Aqsa, di atasnya adalah Masjid Al-Aqsa yang sekarang ini. Kata Mr. Hisyam, sama sahaja ganjarannya bagi yang beribadat di bawah atau di atas. Pada pandangan saya, Al-Marwani jauh lebih tenang dan damai. Ruangnya cukup luas, semakin dalam semakin kurang orang. Malah ruang paling dalamnya masih dalam proses pembaikan. Setahu saya dahulu keadaannya jauh lebih teruk dan tidak terurus. Ketika saya sendiri bertamu di dalamnya, saya lihat keadaannya cukup selesa dan nyaman. Banyak juga anak-anak gadis yang mirip gadis-gadis Turkiye sedang duduk bersantai, usrah dan tadabbur Al-Quran. Jemaah yang rajin dan beringat, masing-masing mencuri masa menunaikan solat sunat di Al-Marwani.

Mr. Hisyam sempat juga menerangkan satu-dua perkara tentang sejarah Al-Aqsa sebagai qiblat pertama umat Islam. Sempat beliau memanjang cerita tentang du'a Nabi Muhammad S.A.W. yang telah dijawab Allah untuk menukar qiblat daripada Al-Aqsa kepada Al-Haram di Makkah Al-Mukaramah. Saya begitu bercita-cita untuk sampai ke Masjid Qiblatain yang telah menjadi tapak sejarahnya dua qiblat bertukar ketika Nabi sedang memimpin solat! Amiin!

Selesai ke Al-Marwani, jemaah langsung ke Al-Aqsa di atas pula! Masha-Allah! Entah buat yang keberapa kali lagi jiwa saya bergetar!

Semasa menghampiri pintu utama Al-Aqsa saya telah begitu berdebar. Saya hampiri rak kasut di tengah ruang dan meletakkan sandal hitam saya dalam salah-satu ruangnya lantas masuk ke ruang masjid dengan kaki kanan sambil berdu'a.

Ya Allah, redhai aku dalam masjid ini. Redhai aku dalam kembara ku menekuni perjalanan Muhammad Rasul-Mu semasa isra' wal mikraj. Redhai niat ku dan perbuatan ku. Tetapkan iman ku dan kurniakan cinta-Mu.

Saya terpaku beberapa saat di hadapan pintu utamanya. Memandang sayup ke dalam. Automatik juga saya mengikut jemaah muslimat yang lain ke ruang sebelah kanan masjid lalu kami masing-masing tenggelam dalam emosi tersendiri. Saya sendiri tidak mengingati du'a-du'a saya dan berapa rakaat solat yang telah saya langsaikan. Yang saya ingat hanyalah ketamakan saya meminta yang macam-macam, memuji yang macam-macam dan beremosi yang macam-macam kepada Allah Taala.

Allahu akbar!

Betapa saya bersyukur diberi kurnia sebegini hebat dalam usia semuda ini. Pengetahuan cetek saya cukup membuatkan saya terpana dengan rasa hati yang pelbagai sepanjang kembara ini dijalankan. Bayangkan pula jika saya punya pengetahuan lebih banyak tentang Baitulmaqdis, bagaimana pula tamaknya saya nanti, agaknya?

Dua kali saya diberi rezeki oleh Allah untuk sujud kepada-Nya. Satu di bawah tanah, dan satu di atas. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Saya benar berharap Allah menerima amalan saya!

Apabila duduk bermuhasabah diri saya terkenang-kenang perjalanan saya sejak turun dari bas dengan jiwa bergetar sampailah saat saya sedang bersimpuh di hamparan merah Al-Aqsa ini. Dunia ketika itu hanya ada saya dan Allah, juga sejarah lampau Islam di situ. Walaupun rasa kecintaan ini maha hebat, saya tetap merasa malu kepada-Nya kerana mengenangkan apa yang telah saya beri kepada-Nya tidak langsung terbanding dengan apa yang telah diberi-Nya kepada saya sejak saya hidup sampai saat ini.

Saya membayangkan lagi, bagaimana kaki saya melangkah seiring dengan kaki-kaki lain termasuk yang bukan Muslim di sekitar kawasan Al-Haram As-Syarif ini. Lorong-lorong yang telah saya lalui serta pintu-pintu yang saya sendiri tidak pasti semua nama-namanya, terbayang kembali pada ruang mata. Entahkan Bab Muhammad, Bab Al-Buraq, Bab Al-Hadid, Bab Al-Magharibe, Bab As-Silsile' atau beberapa yang lain!

Saya lantas teringat bagaimana sayunya hati saya melihat kawasan sekitarnya penuh dengan yang bukan Muslim bermajoriti Kristian dan Yahudi. Saya terasa begitu asing di bumi yang sepatutnya menjadi rumah kita sendiri sebagai orang Islam. Yang Yahudi sibuk dengan ibadatnya di Herodrian Wall (Wailing Wall), dan yang Kristian sibuk dengan Holy Sepulchre. Ketika melalui Jewish dan Christian, begitu banyak penganut dua agama ini yang barangkali dalam perjalanan muhasabah seperti saya. Mereka tidak ditahan-tahan atau diekori. Sebaliknya kami jemaah Muslim ditahan-tahan dan diperiksa lebih dulu sebelum memasuki kawasan Muslim iaitu kawasan Al-Aqsa. Sungguhpun tidaklah seketat yang kami alami waktu ke Masjid Ibrahim di Hebron atau masjid-masjid lain, tetapi kami tahu kami diperhatikan dua puluh empat jam.

Ya, kami pengganas. Aha. (Read: Sarcasm)

Sewaktu mula-mula melepasi sebuah pintu untuk masuk ke kawasan tanah haram Al-Aqsa, saya masih ingat, saya mohon seorang jemaah wanita untuk menggambari saya di tepi tembok tingginya. Tembok itulah yang memisahkan kawasan Muslim dengan kawasan bukan Muslim yang menempatkan segala macam gereja dan kawasan Wailing Wall. Seperti biasa abang-abang kacak samaada berbaju biru atau hijau akan siap-siaga di sempadan masuknya. Ketua rombongan bertegur sapa ini itu dan kami lantas laju menuju masuk tanpa pandang belakang lagi. Kawasan di dalam ini lebih mendamaikan. Mr. Hisyam menerang ini itu dan yang lelaki terus duduk di tepi pancuran air untuk mengambil wudhuk. Tempatnya banyak, dan mudah bagi yang muslimin. Kami jemaah muslimat dibawa Mr. Hisyam sampai ke pintu masuk tempat wudhuk yang sedikit terperosok di celah bangunan.

Satu perkara yang saya cukup kecewa sejak bertamu di bumi anbiya ini termasuk semasa di Bethlehem atau Hebron, tempat wudhuk dan tandasnya tidak dijaga. Kotor, busuk, kemudahan yang terbatas dan tidak mesra pengguna. Kalau setakat kemudahan yang kurang, saya tidak banyak kerenah kerana saya pasti boleh hidup insha-Allah walaupun dengan keadaan serba kurang. Masalahnya adalah kebersihan yang cukup merimaskan!

Oleh kerana saya perempuan biasa-biasa yang suka berjubah dan berbaju kurung, seringkali timbul kegusaran pada hati saya kalau-kalau baju saya kotor terkena najis ketika menguruskan hajat atau ketika mengangkat wudhuk. Kecewa sungguh saya, kerana kebersihan sememangnya dituntut oleh Islam. Saya selalu bersangka buruk pada Yahudi yang pasti sengaja membiarkan keadaan tempat ibadat kita seperti ini. Sedangkan boleh jadi saja, orang-orang Islam sendiri yang tak menjaga kebersihan, kan?

Wallahu'alam.

Dan tidak mungkin saya lupa, antara du'a saya semasa bertamu di Al-Aqsa, semoga walaupun dicabar dengan kekotoran sebegitu rupa, saya tidak akan beralasan untuk tidak tunai solat dan ibadah lainnya kepada Allah! Amiin.



Tiada ulasan: